De verrassing was groot toen “After Passion”, de filmbewerking van de gelijknamige bestseller, die niet echt slecht is in expliciete seksscènes, de leeftijdsclassificatie “From 0 years” kreeg van het FSK voor de bioscoopuitgave in 2019. Maar toen je naar het tienerromantisch drama keek, besefte je al snel dat de FSK hier in eerste instantie een op het eerste gezicht absurde indeling van maakte: In tegenstelling tot het openhartige sjabloon zijn de dingen tussen Bad Boy Hardin en zijn Tessa ongeveer net zo verknoeid in de film als bij de zondagsmis in een nonnenklooster.

Hoewel het eerste deel, ondanks zijn kuisheid, een ware kassahit werd, vooral in Europese landen, vooral in Duitsland met meer dan een miljoen bioscoopbezoekers, zou het vervolg nu anders moeten zijn: Zo had de schrijfster Anna Todd van tevoren een contract getekend dat de seksscènes in “After Truth” veelzeggender zouden zijn – en ze schreef zelf het scenario, omdat ze deze taak in de vorige film aan anderen had overgelaten. En inderdaad: De seks is wilder dan in de eerste film, daarom heeft “After Truth” nu logischerwijs de FSK release “From 12 years” verdiend. Dat het tweede deel niet alleen sexier is, maar ook de betere film, komt vooral door de extra energie die het laat zien in vergelijking met zijn nogal saaie voorganger. En het heeft ook meer verstand.

“Hardin, die klootzak, kan mijn kont kussen!” Tessa (Josephine Langford) voelt zich verraden en gekwetst na de gebeurtenissen van “After Passion”. Terwijl Hardin (Hero Fiennes Tiffin) terugvalt in zijn oude, slechte gewoontes, heeft de jonge student de perfecte gelegenheid voor afleiding als ze haar droomstage bij de Vance Publishing Company krijgt. En het wordt nog beter: in haar nieuwe baan leert ze Trevor (Dylan Sprouse) kennen, een collega die net zo aantrekkelijk en slim is als Hardin, maar die ook het grote voordeel heeft verantwoordelijk te zijn.

Is er dus een gelukkig einde in zicht? Jammer genoeg niet, want Tessa kan haar ex niet uit haar gedachten krijgen. Hij is de liefde van haar leven, wat iets is wat “Fucking Trevor” (zoals Hardin hem noemt) gewoon niet kan bijhouden, ondanks alle duidelijke voordelen. Dus de giftige on-off-relatie gaat in de volgende ronde…

Landschap als sfeerversterker

Aan het begin van “After Truth”, dat deze keer wordt geregisseerd door “Ice Cold Angels” meesterbrein Roger Kumble, hurkt Hardin met een sombere, mistige blik in een armoedige auto op een schroothoop, waar hij blijkbaar de hele nacht heeft doorgebracht. In de “After”-serie zijn eenvoudige blikken niet genoeg om de emoties uit te drukken – in plaats daarvan wordt de hele scène altijd in de richting van het publiek gegooid, samen met beledigende achtergrondmuziek. Dat is zeker niet subtiel, maar het is tenminste consequent gedaan: Als Hardin later in de film geplaagd wordt door een nachtmerrie over vreselijke gebeurtenissen uit zijn jeugd, dan zindert het perfect passende onweer buiten het raam alsof het besteld is.

Ook verhalend blijft “After Truth” trouw aan zijn voorganger: De constante heen-en-weer relatie tussen Tessa en Hardin gaat door – en als je alleen maar denkt dat de twee elkaar eindelijk echt hebben gevonden en de getraumatiseerde Hardin zou kunnen laten geloven dat hij aan zichzelf wil werken, duurt het zeker niet lang voordat een misverstand de twee geliefden weer uit elkaar haalt. Vooral tegen het einde is de 106 minuten durende “After Truth” een stuk langer dan verwacht – maar tot die tijd is het romantische drama, ondanks de verhalende luiheid, soms ook heel vermakelijk.

Hardin, van alle mensen, is zo grimmig dat hij mensen altijd aan het lachen maakt, bijvoorbeeld als hij met Tessa naar Hot Yoga gaat als onderdeel van een “Your Perfect Day” geschenk, waar hij met zijn vele tatoeages totaal niet op zijn plaats lijkt – of als hij daar gewoon zit te dribbelen terwijl zijn moeder (Louise Lombard) en Tessa door de jeugdfoto’s van de kleine rebel kijken, totdat de volwassen Hardin uiteindelijk de kamer verlaat met de berisping om van de klif af te willen springen.

Over het geheel genomen is “After Truth” meer casual dan zijn voorganger, wat natuurlijk ook wordt ondersteund door de seksscènes tussen Hardin en Tessa. Als je de seks in de voorganger had kunnen missen, als je gewoon op de verkeerde plaats in de film in je popcorn-tas had gekeken, dan houden de twee dit keer van elkaar in het hotel, onder de douche en zelfs op kantoor – terwijl regisseur Roger Kumble tijdens de productie het juiste evenwicht bewaart. De scènes lijken nooit voyeuristisch, maar ze brengen de essentiële boodschappen over die in het eerste deel onder de tafel werden achtergelaten: Hier zijn twee mensen die echt voor elkaar zijn – en Tessa is nu klaar om de dominante Hardin heel duidelijk te maken waar ze voor staat.

Conclusie: Fans van de boeken, die teleurgesteld waren door het eerste deel, zouden “After Truth” nog een kans moeten geven – het vervolg maakt veel dingen anders en ook beter. Als je toch niets met de franchise te maken hebt, kun je nog steeds thuis blijven.

Aanbevolen artikelen